Att tänka på när det gäller kollektivtrafiken



 Hela kollektivtrafik- diskussionen verkar ta hus i helvete, för att folk är missnöjda med den. Låt oss se över vad den ger oss, egentligen. Kom ihåg; Det här är ett typiskt exempel på I- landsproblem.

- Skulle kollektivtrafiken vara gratis måste det tillskjutas en större budget som måste komma från skattebetalarna, vilket inkluderar alla som rör sig inom landet (vare sig du jobbar eller inte så betalar du moms på allting, så alla skattar mer eller mindre) Så, för er som vill ha gratis kollektivtrafik ska veta att det skulle kosta ungefär lika mycket som det kostar för den som betalar sitt eget månadskort nu. Skillnaden med gratis kollektivtrafik skulle bli att man betalar resor för ALLA, vare sig man vill eller inte. Man gör det till en viss del idag också men det är precis så det måste vara för att få systemet att fungera. Alla drar sitt strå till stacken. Den som tror sig ska vara oberoende av alla kollektiva förmåner resten av livet är bara dum. Kollektiv: trafik, sjukvård, tandhälsa osv. Vi måste färdas, vi måste lagas och vi måste matas. Så enkelt är det.
Frågan är också om gratis kollektivtrafik verkligen skulle utnyttjas på så sätt att det skulle löna sig. Om folk fick åka gratis så tror åtminstone jag att man skulle ta den lite förgiven och folk skulle kanske inte åka lika ofta som när man faktiskt betalt för resan (Då känns det kanske extra viktigt att få valuta för pengarna). Vad vet jag? Ett månadskort är inte så väldigt dyrt heller, om man tänker efter hur mycket man får åka. Sen är det upp till var och en hur mycket man vill utnyttja det.

- Att betala sin resa lönar sig i slutändan. 1200 kronor i böter är väl en dum risk att ta. Åker du inte fast? Lugn, det ska någon gång bli den första. Man stödjer ju dessutom kollektivtrafiken när man betalar. Då slipper staten gå in med förlorade utgifter (Där du som skattebetalare är med och pungar ut onödiga summor). Vad skulle hända om det inte fanns kollektivtrafik? Du är kanske inte beroende av den men dina medmänniskor är. Eller ännu viktigare:

- Dina medarbetare. Om folk inte kan ta sig till jobbet med bil, cykel eller promenad, så hur ska de då gå tillväga? Taxi? Kom igen nu. Låt oss vara lite realistiska. Folk skulle inte kunna jobba. Vad händer med samhället då? Den går under. Det behöver man inte ens kunna matte för att räkna ut. Att kollektivtrafiken finns är helt underbart! Att den fungerar som den ska är ännu bättre. Tänk efter.. De flesta bussar kommer i tid, förbindelserna mellan andra bussar och alternativa bussar finns. Möjligtvis sämre till ute på landsbygden men den biten kan vi ta som sista punkt. Egentligen är man ortskämd med bussar som går var tionde minut. Bara för att man är så jävla lat och inte kan förmå sig att gå trehundra meter. Jag som född på landsbygden fick minsann vänta 1.5 timme på nästa buss. Här gnäller man om det är 5 minuter kvar tills vagnen kommer.. Kom i tid nästa gång and the problem is solved.
(Att inte tro sig vara det minsta beroende av sina medmänniskor är också ett tecken på ren dumhet.) Du behöver din nästa för att överleva. Ledsen att du fick veta det här.

- De som bor ute på landsbygden får betala mer pengar för sin resa än oss som bor i innerstan eftersom att de får åka igenom zoner. Det är förstås inte rätt. Det ger dessutom inte utrymme för en god anledning att låta bilen stå hemma om det är billigare och smidigare att ta bilen till stan. Så de som bor på landsbygden bör kunna få rabatt eller åtminstone samma förmåner som oss i stan. Det verkar orimligt att de ska få lida över att de bor lite avsides.



KOM IHÅG att jag talar för Göteborgs stad eftersom att jag inte vet bättre.
Så tänker jag.


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0