Att tänka på när det gäller kollektivtrafiken



 Hela kollektivtrafik- diskussionen verkar ta hus i helvete, för att folk är missnöjda med den. Låt oss se över vad den ger oss, egentligen. Kom ihåg; Det här är ett typiskt exempel på I- landsproblem.

- Skulle kollektivtrafiken vara gratis måste det tillskjutas en större budget som måste komma från skattebetalarna, vilket inkluderar alla som rör sig inom landet (vare sig du jobbar eller inte så betalar du moms på allting, så alla skattar mer eller mindre) Så, för er som vill ha gratis kollektivtrafik ska veta att det skulle kosta ungefär lika mycket som det kostar för den som betalar sitt eget månadskort nu. Skillnaden med gratis kollektivtrafik skulle bli att man betalar resor för ALLA, vare sig man vill eller inte. Man gör det till en viss del idag också men det är precis så det måste vara för att få systemet att fungera. Alla drar sitt strå till stacken. Den som tror sig ska vara oberoende av alla kollektiva förmåner resten av livet är bara dum. Kollektiv: trafik, sjukvård, tandhälsa osv. Vi måste färdas, vi måste lagas och vi måste matas. Så enkelt är det.
Frågan är också om gratis kollektivtrafik verkligen skulle utnyttjas på så sätt att det skulle löna sig. Om folk fick åka gratis så tror åtminstone jag att man skulle ta den lite förgiven och folk skulle kanske inte åka lika ofta som när man faktiskt betalt för resan (Då känns det kanske extra viktigt att få valuta för pengarna). Vad vet jag? Ett månadskort är inte så väldigt dyrt heller, om man tänker efter hur mycket man får åka. Sen är det upp till var och en hur mycket man vill utnyttja det.

- Att betala sin resa lönar sig i slutändan. 1200 kronor i böter är väl en dum risk att ta. Åker du inte fast? Lugn, det ska någon gång bli den första. Man stödjer ju dessutom kollektivtrafiken när man betalar. Då slipper staten gå in med förlorade utgifter (Där du som skattebetalare är med och pungar ut onödiga summor). Vad skulle hända om det inte fanns kollektivtrafik? Du är kanske inte beroende av den men dina medmänniskor är. Eller ännu viktigare:

- Dina medarbetare. Om folk inte kan ta sig till jobbet med bil, cykel eller promenad, så hur ska de då gå tillväga? Taxi? Kom igen nu. Låt oss vara lite realistiska. Folk skulle inte kunna jobba. Vad händer med samhället då? Den går under. Det behöver man inte ens kunna matte för att räkna ut. Att kollektivtrafiken finns är helt underbart! Att den fungerar som den ska är ännu bättre. Tänk efter.. De flesta bussar kommer i tid, förbindelserna mellan andra bussar och alternativa bussar finns. Möjligtvis sämre till ute på landsbygden men den biten kan vi ta som sista punkt. Egentligen är man ortskämd med bussar som går var tionde minut. Bara för att man är så jävla lat och inte kan förmå sig att gå trehundra meter. Jag som född på landsbygden fick minsann vänta 1.5 timme på nästa buss. Här gnäller man om det är 5 minuter kvar tills vagnen kommer.. Kom i tid nästa gång and the problem is solved.
(Att inte tro sig vara det minsta beroende av sina medmänniskor är också ett tecken på ren dumhet.) Du behöver din nästa för att överleva. Ledsen att du fick veta det här.

- De som bor ute på landsbygden får betala mer pengar för sin resa än oss som bor i innerstan eftersom att de får åka igenom zoner. Det är förstås inte rätt. Det ger dessutom inte utrymme för en god anledning att låta bilen stå hemma om det är billigare och smidigare att ta bilen till stan. Så de som bor på landsbygden bör kunna få rabatt eller åtminstone samma förmåner som oss i stan. Det verkar orimligt att de ska få lida över att de bor lite avsides.



KOM IHÅG att jag talar för Göteborgs stad eftersom att jag inte vet bättre.
Så tänker jag.


Kommentarer
Postat av: Sandra Sssssssss

Ber i förväg ursäkt för lååååång kommentar, haha. Här börjar romanen:



Älskar din blogg Bela! Och håller med om typ allt i detta inlägg.

Dock tycker jag att kollektivtrafiken skulle vara ännu bättre gratis. Inte för egen del, jag betalar mer än gärna 700 kronor i månaden eller vad nu ett SL-kort går på (brukar inte kolla, betalar bara) men i det stora hela så anser jag att det skulle löna sig för samhället.



Som du skriver så är ju denna trafik just kollektiv. Genom att betala för mitt månadskort så är jag med och lägger en slant i den kassa som sedan ska betala trafiken inte bara för mig, utan för alla. Så varför inte ta dessa pengar från skattepengar istället? Detta kan tyckas vara orättvist för de som ej nyttjar kollektivtrafiken, MEN jag tror att just denna "orättvisa" skulle skapa en större vilja att nyttja den. Varför ta bilen när kollektivtrafiken är "gratis" (dvs. när jag redan betalar till den via skatt), det blir ju dubbla avgifter?

Detta förutsätter givetvis att staten satsar mer på kollektivtrafik, bygger ut och lägger till fler tåg och bussar (vilket också skapar fler arbetstillfällen) för att det ska vara ett alternativ. Bor man långt ute i en förort där det går fem bussar per dag så måste man ju i många fall ta bilen, så ska det inte behöva vara.

Bilsamhället är verkligen inte hållbart i längden, speciellt om man ser till de effekter som det får på miljön. Ändå läggs det mer kraft på att bygga och underhålla bilvägar, parkeringshus och -platser, än vad som läggs på kollektivtrafiken. De pengar som staten lägger på bilvägar och dylikt, som långt ifrån alla får användning för eftersom inte alla har möjlighet till att ha bil, skulle istället kunna läggas på kollektivtrafiken. Bättre för miljön, mer tillgängligt för alla, om det görs på rätt sätt.



Självklart anser jag dock inte att man ska lägga ner all biltrafik bara sådär direkt, men genom att dra ner på resurserna dit så skulle man ändå visa att "här, här är ett alternativ som är bättre, billigare, mer miljövänligt, det kan du väl ta?"



Nu är jag ju sjukt vänster och det färgar såklart mina åsikter och antaganden. Allt kan lösas med skatter och statligt styre liksom, haha. Plus att jag bor i Stockholm och påverkas lika mycket av det som du påverkas av att bo i Götlaborg :)



(Sen tycker jag att det är FRUKTANSVÄRT dåligt att planka om man har råd att betala sin biljett, för nu är det ändå så att kollektivtrafiken finansieras genom resenärerna. Kan man dra sitt strå till stacken så bör man. Jag har vänner som plankar för att de lever på mindre än existensminimum, då är det okej. Alla hemlösa som plankar för att kunna ta sig ut till de ställen där de säljer Situation Stockholm, eller ta sig till ett härbärge för natten, det tycker jag är okej. Men har man pengar ska man fan betala för sig.)

2010-04-08 @ 10:22:31
Postat av: Ana

What Sandra said. :P

Gratis kollektivtrafik är ett mål att sträva mot, även om det kanske aldrig går att uppnå. Med en väl fungerande och modern kollektivtrafik blir bilåkande inte annat än översitteri.



Angående folk som plankar. Jag har evinerligt trött på dessa människor. Varje gång jag ser en liten jäkel smita förbi spärrarna har jag bara lust att ställa mig och vråla "DET ÄR JAG SOM BETALAR FÖR DITT JÄVLA TÅG. HADE DU BETALAT OCKSÅ SÅ KANSKE DET HADE VARIT I TID OCKSÅ!!!".



PS. Bodan hälsar. DS.

2010-04-08 @ 16:54:22

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0