Vegetarian - Näringsämnen/tillskott

En liten komplettering på inlägget om vegetarianism.
Det som är viktigt att tänka på är att få i sig alla vitaminer, och det står ju självklart för alla egentligen. Det är inte bara att bli vegetarian och sen ersätta kött med det jag har nämnt: Quorn, grönsaker etc.
Det är viktigt att få i sig tillräckligt med järn (Där bör man helst använda sig av Blutsaft, något jag inte har lärt mig att tycka om men jag tar en hutt varje dag ändå), proteiner (Ägg, ägg, ägg, helst två om dagen - Ekologiska!) och V&M - Mutivitamin och Mineral med den ekologiskt odlade algen spirulina. V&M är en tablettform för veganer/vegetarianer som innehåller allt möjligt men framförallt B- vitaminer. Jätteviktigt att se efter så att man inte får B- vitaminbrist. Har man en gång fått det, så är tillskott för resten av livet som gäller.

V&M kostar ca 150:- för 120 tabletter och vanligtvis tar man två om dagen, återfinns på olika hälsokostaffärer, går även att beställa via internet.
Jag har ätit de tabletterna i en månad nu, för att jag har haft många olika brister på näringsämnen som gjort att naglarna blivit skrovliga och nu har de redan blivit bättre!
Det är inte mycket pengar det handlar om och man får en bättre hälsa. På så sätt kan man undvika kött med gott samvete utan att själv bli sjuk, för det är inte det som är meningen genom att avstå från kött.
Hur det än är som innehåller kött mängder av konstgjorda ämnen och hormoner som påverkar kroppen negativt, vilket vi också vill undvika.


Kommentarer
Postat av: Sandra

Tips: är man vegan kan man få i sig proteiner genom tofu och bönor, linser, baljväxter istället för ägg. Det som många anser vara viktigt är att kombinera flera olika typer av proteiner t.ex. tofu i lunchen och kikärtor i middagen, för att få så allsidigt protein som möjligt.



Vissa menar dock att protein inte alls är så svårt att få i sig som somliga påstår: http://vegan.nu/viewtopic.php?f=10&t=191



Tack för att du påminde mig om att ta mina dagliga vitaminer förresten :D

2011-05-26 @ 15:18:20
Postat av: Bela

Fast jag har talat med en dietist och bönor/linser etc räcker inte till. Och speciellt inte om man rör på sig mycket eller har bra ämnesomsättning. jag har ätit både linser och bönor, kikärtor. Allt möjligt men ändå krävs det mycket mycket mer än ett ägg.



Jag ska läsa på ännu mer om detta och tackar dig för länken! :)

Vitaminer is the Shit!

2011-05-26 @ 16:10:19
URL: http://Http://Larvamasturbation.blogg.se
Postat av: Frida

Sv; http://statcounter.com/ !

Haha, man kan ju inte vara fager i allas ögon!

Nä, jag tar nog varje anonym kommentar mer som en komplimang. Att folk orkar hålla på alltså, gyyd.



Hälsans kök blir det oftast då de har större utbud(?) Kanske bara något jag har fått för mig. Men det blir allt ändring på det nu! Sojakorvarna kommer dock vara lite svårt att sluta med. Jag är lite beroende av dem, haha.

Laga mat är absolut ingen favoritsyssla, nej. Hurr.

2011-05-28 @ 17:29:03
URL: http://fridae.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0